Targi m-days. Co w mobile piszczy?

Targi m-days. Co w mobile piszczy?

5 i 6 lutego we Frankfurcie odbyły się już ósme targi m-days – analizujące sytuację marketingu mobilnego na świecie. Przytaczam najważniejsze tematy targów, dzięki relacji naszych dwóch przedstawicieli – Moniki Mikowskiej (jestem.mobi) i Łukasza Kłosowskiego (gomobi.pl).

Zaangażowanie mobilne osią marketingu

Jedną z ważniejszych tez poruszanych na m-days było to, że m-marketing (marketing urządzeń mobilnych) nie jest jedynie uzupełnieniem komunikacji marketingowej. Staje się jedną z najważniejszych jego osi jeżeli chodzi o zaangażowanie wobec marki, o budowanie relacji z klientem. Z tego względu wokół mobilności planuje się lojalność, wdrażanie wartości, reklamę, również dystrybucję (zakupy za pomocą smartphona). Kluczową kwestią strategiczną marketerów bedzie planowanie mobilnej obecności marki na długie lata, a nie jedynie sporadyczne wykorzystywanie poszczególnych narzędzi.

m-days logo

O czym się mówi na m-days:

Tematami prelekcji były kolejno

  • Mobile Strategy
  • Mobile Marketing
  • M-Commerce/ M-Couponing
  • Devices & Mobile iOS
  • Trends and Facts (z różnych krajów)
  • Apps, Future & Brands
  • Mobile Social / Mobile Entertainment
  • Near Field Communication
  • Multichannel
  • Mobile Working

Tematy prelekcji wskazywałyby na szeroki zasięg rynku mobile, acz tutaj referenci mają zastrzreżenia.

Monika Mikowska referuje, że, ku jej zdziwieniu, targi dotyczyły głównie rynku niemieckiego, albo szerzej – niemieckojęzycznego. Informacje z innych krajów były uznawane raczej za ciekawostki, zamiast być porządnie przeanalizowane.

Prelekcje skupiały się głównie na omawianiu case’ów, wskazywaniu możliwości. co jak podkreśla Monika, nie odbiegało poziomem aż tak mocno od dyskusji o mobile w Polsce.

Osobiście wskazałbym tu jedną zaletę: Polska jako kraj wypatrujący okazji rynkowych z Zachodu nawet szybciej się rozwija. Udaje się nam doganiać poziom europejski – jeśli nie kapitałem, to chociaż zapleczem wiedzy.

 office

Doświadczenie targów

Jak to bywa na targach, jest to impreza o wiele lepsza dla wystawców wymieniających doświadczenia, niż dla osób poszukujących lektury. Wystawcy to głównie firmy i brandy niemieckie – małe i duże: Nokia, Nielsen, Vodafone, Deutsche Telekom, Total Immersion i wiele innych.

Gorzej jest już ze wskazaniem konkretnych trendów, dokonywaniem analiz, podsumowań teoretycznych.

Strategie na przyszłość

Kłosowski pisze o trendzie Social-Local-Mobile (SoLoMo) łączącym w działaniach marketingowych media społecznościowe, geolokalizację i mobile. Ze względu na wzrost rynku mobile powstają firmy zorientowane na taki model działalności – a są to głównie usługi i produkty konsumpcyjne. Nie wykluczone jest tu również doświadczenie bezpośrednie (off-line).

Jest to jedna z ciekawszych krystalizujących się strategii marketingowych i być może niedługo doświadczymy wdrażania jej na masową skalę.

foto: www.hebestbuy.com

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *